Ja, det gäller att välja sina tillfällen då man kör träningspassen. Det är viktigt att fundera över vilken typ av pass jag vill köra och när. Jag kände för att köra ett pass innan middagen och hade inte tänkt köra särskilt hårt. Med tanke på att jag ätit en lätt kycklingsoppa till lunch och klockan var strax efter 17 när jag stack iväg, var det nog bra att inte köra tuffa intervaller.

Men, så är det ju det där med hornen. Tävlingsinstinkten. Det finns ett segment i skogen som kallas ”väggen” som är en rätt kort, men teknisk stigning. Jag ligger 5 sekunder efter KOM och nu verkar jag ha kommit till en platå som hindrar mig från att bli bättre. Jag var i alla fall ute på det jag tänkte skulle vara ett lugnt pass, men när jag närmade mig Väggen kände jag för att gasa.

Det hade regnat tidigare och underlaget var inte halt, däremot inte torrt. Stenar och berg var aningen halare än normalt. Första vändan hade jag energi och tryck uppför vilket resulterade i att jag tangerade mitt tidigare rekord. Jag gjorde några små misstag och hade kunnat köra någon ynka sekund snabbare.

Nästa vända kände jag den komma. Boken. Energibristen. Andra vändan var klart tyngre och jag gjorde dessutom några tekniska misstag. Sista vändan var ett skämt. Jag hade vilat ca 5 minuter mellan försöken, men finns inte energin så finns den inte. Hemvägen blev en trött transport i lugnare än pendlartempo.

Det är intressant det här med energi. Jag har kört ett tag med tänket att köra riktigt polariserat. Mina lugna pass i zon2 kör jag tom utan att fylla på och de hårda intervallerna ser jag till att ha rätt energi innan passen.

Att gå in i väggen är aldrig roligt, men det är bra att göra det lite då och då så att man känner igen känslan under en tävling. Det är ju givetvis ett helt annat kostupplägg inför och under tävling, men det är bra att träna på att vara låg på energi också.

Kategorier: KostTräning