Spännande att åka på MTB-läger! Det är första gången jag åker på läger och förutsättningarna verkar minst sagt vara goda. Under ledning av Calle Friberg, Henrik Sparr och Tony Helmersson har Rönneberga verkligen laddat upp med kompetens.

Vädret så ut att kunna bli allt från spöregn till soligt och fint. Jag tog det säkra före det osäkra och packade rätt tungt. Det var ombyte, regnkläder, skoskydd och allt som hör till cyklingen i övrigt. Totalt vägde min väska 14 kg. Jag hade dessutom bestämt mig för att cykla dit och hem eftersom det inte är mer än dryga 2 mil. Väskan jag packat i var däremot inte alls anpassad att ha på ryggen en längre tid och jag fick rätt snart ont i ryggen.

Pendlingen på ditvägen gick bra med fint väder och medvind. Jag landade på Rönneberga full av förväntan vid 16-tiden. Jag möttes av trevlig personal i receptionen och fick nyckeln till mitt rum. Rönneberga är en klassisk konferensanläggning som ligger nästan längst ut på Elfvik, Lidingö. De har under Anders Zetterströms ledning valt att satsa på en ny typ av aktiviteter för konferensdeltagarna och har ett tätt samarbete med Lidingöloppet och Lidingö Stad. Rönneberga har varit drivande i att skapa den nya MTB-leden som går precis utanför Rönneberga.

Vid 17-tiden hälsade Anders från Rönneberga och Sandra från Lidingöloppet oss välkomna. Totalt skulle vi vara ca 35 personer fördelade på både helggäster som sover över och daggäster som sover hemma. På fredagen var vi ca 10 personer. Efter genomgången stack vi ut för en runda i MTB-spåret. Vi körde hela varvet runt i lugnt tempo och det var riktigt kul.

På lördagen började vi med en fantastisk frukostbuffé som inte lämnade mycket övrigt att önska. Vi hade sedan en kort genomgång av kursledarna där de presenterade sig och upplägget för helgen. Sedan bar det ut för det första teknikpasset. De hade dragit upp en bana på Rönnebergas område där vi tränade balans, position och bromsteknik samt bunny hop.

Därefter drog vi ut i spåret där Calle och Henrik visade hur man bäst tar olika sektioner av banan. De berättade om hur man skulle vara på cykeln när man valde bästa spår över rötter. Vi tränade också på några sektioner som var trixiga i en kort klättring. Lunchen efter passet satt riktigt bra och den var lika vällagad som fredagens middag och morgonens frukost.

Eftermiddagen började med föreläsning av Polar om pulsträning. Jag förstod då att jag tränat ”helt fel” under året. Jag har kört så långt och hårt jag orkat, vilket i verkligheten gjort att jag hamnat i ”mellanmjölkzonen”, alltså zon 3. Det är där man inte vill vara. Antingen kör man på att träna syreupptagningsförmåga och uthållighet genom att köra lugnt i zon 2 (60-70% av maxpuls) eller så kör man intervaller i zon 4/5. Tur att jag bokat in fystester på Aktivius i nästa vecka.

På eftermiddagen drog vi nästan direkt bort till Ekholmsnäsbacken där vi körde backträning. Jag klarade precis att klättra upp 4 gånger, varav en ända upp till toppen. Det var riktigt jobbigt i den branta backen. Vi körde sedan Stockby MTB-spår, som också var riktigt roligt. När dagens cykling var slut hade vi kört dryga 4 mil och jag var rätt trött.

Vi hade möjlighet att använda Rönnebergas fina relaxavdelning med pool, bastu och bubbelpool. Det var skönt att slappna av de trötta musklerna. Dagen var inte slut efter middagen, utan vi hade ett pass med föreläsning av Lidingöloppets sponsor SILVA som berättade om belysning. När vi var klara inne bytte vi om till cykelkläderna och körde en vända kvällscykling med lampor vi fått låna av SILVA.

Söndag morgon var höljd i dimma som lättade efter ett tag och solen visade sig faktiskt en smula. Jag tvekade om jag skulle ha på mig eller lämna regnjackan. Den fick följa med på passet som gick ut mot Bosön där vi tränade en sektion på Lidingöloppet MTB. Det var ett klokt val eftersom det började regna efter ett tag. Jag ångrade att jag inte tog på mig skoskydden däremot, fötterna blev dyblöta och jag blev snabbt kall.

Regnet upphörde när vi kom tillbaka till Rönneberga och vi avslutade lägret med några tävlingar på Rönnebergas område. Jag tog fram tävlingsinstinkten och körde på hårt. Lite för hårt eftersom jag stod på öronen på vippbrädan. Den stod däremot på en gräsplan så jag gjorde inte illa mig.

När lägret var slut packade jag in allt i min väska igen och styrde hemåt. Med mina nyvunna kunskaper om pulsträning siktade jag på att inte ligga över 70% av maxpulsen vilket var lite svårt i vissa backar. Idag blåste det dessutom rätt mycket motvind, men jag kom hem nöjd och belåten.

Jag kan verkligen rekommendera Rönnebergas MTB-läger. Det var lärorikt och kul att vara med. Anders och personalen på Rönneberga är fantastiskt serviceinriktade och hela lägret var väl genomtänkt. Nu ser jag fram emot nästa helg då det är dags för nästa läger, denna gång på Isaberg Mountain Resort strax söder om Jönköping.