I år har jag nästan gått all-in när det gäller teknikläger innan säsongen med tävlingar drar igång. Förra helgen var jag på Lidingö på ett läger med Rönneberga/Lidingöloppet MTB/Calle Friberg som var riktigt bra. Nu i helgen körde jag istället söderut för att besöka Isaberg Mountain Resort och deras teknikläger.
Jag bokade lägret nästan precis då de lade upp information på sin hemsida och jag tror nästan jag var först. I lägret ingick boende i 4-bäddsstuga, all mat under helgen samt 4 pass teknikträning både på Isabergs egna träningsområde och på de olika markerade MTB-leder som finns runt berget.

Stugan jag bodde i. Enkel men hade det som behövdes.

Vi hade våra bord vid lunch och  middag på övervåningen i anläggningen. Ljust och fräscht.

Jag lyckades göra en smart kombination av jobb och MTB-åkande så jag hade bara 12 mil från Växjö på fredag eftermiddag vilket gjorde att jag landade på Isaberg vid 15:30-tiden. Incheckningen gick bra och jag möttes av Louise Söderlund, VD för Isaberg Mountain Resort, som gav mig all information jag behövde och verkligen fick mig att känna mig välkommen. Jag hade bokat lägret ensam och skulle således få några rumskompisar i min stuga. När jag checkade in hade de båda nycklarna till stugan delats ut, men efter en utryckning av Louise kom jag in i stugan och kunde börja byta om. Väl där träffade jag mina rumskompisar, två sköna snubbar från Helsingborg som verkat gått in för cykling lika mycket som jag.

Kl 16 var det uppställning utanför receptionen iförd full cykelmundering. Där berättade ledarna Torben och Dan om helgens upplägg och vi cyklade nästan direkt bort till övningsområdet för första ”lektionen”. Vi var runt 35 deltagare på lägret och kunskapsnivån sträckte sig från total nybörjare till elitmotionärer – alla med en vilja att lära sig mer utifrån sin egen, nuvarande nivå. Första övningen gick ut på att lära sig den grundläggande tekniken att hoppa/lyfta bakhjulet, framhjulet och sedan små bunnyhops. Detta gjordes i en stor cirkel där vi cyklade runt, runt med Torben och Dan som kollade vår teknik. Jag ska faktiskt erkänna att det rätt snart blev riktigt tråkigt och att det var svårt att få någon bra feedback från ledarna eftersom vi var så många i gruppen.

Resten av fredagens pass var förlagd på olika delar av teknik-/övningsarenan vilket var betydligt roligare än att åka i en stor cirkel. Där finns en liten pumptrack/oval, en stor pumptrack, en rad hopp och många andra tekniskt utmanande sektioner som doserade kurvor. Det var första gången jag körde pumptrack och när jag efter ett tag fick in tekniken var det hur kul som helst. När jag dessutom kom på att jag har dropper post och sänkte den gick det ännu fortare.

Lördagen inleddes med en riktigt bra frukostbuffé där det inte fanns mycket övrigt att önska. Nu delades vi in i två grupper, men lite förvånande delades vi bara av i hälften beroende på var man råkade stå och inte i kunskapsnivå. Det gjorde att de som var nybörjare till viss del sinkade oss med lite mer erfarenhet men också att det fortfarande var svårt för ledarna lägga rätt nivå på övningarna och följa deltagarna för att ge feedback. I en av de första övningarna på förmiddagen tog jag en kurva lite väl aggressivt vilket resulterade i en hård vurpa med tappad luft. Där och då kändes det inte så mycket mer än lite mörbultad, men framåt lunch kände jag att jag fått en rejäl smäll. Jag har inte kollat upp det men ett revben fick lite väl mycket stryk och jag hoppas att det inte påverkar mitt deltagande i Lidingöloppet MTB om knappa två veckor. En annan av deltagarna vurpade på samma ställe men med lite mer otur vilket resulterade i ett halvtrasigt nyckelben och armen i mitella.

Eftermiddagspasset på lördagen ägnades åt lite stigcykling på några av de fina markerade lederna kring anläggningen. Jag hade ont i vänster sida och kunde inte alls pressa på som tänkt så jag tog platsen som kökarl och uppsamlingskille längst bak. Det var i och för sig kul att agera lite inspiratör åt de som sackade efter lite, men det gav ju inte särskilt mycket träning. Därefter körde vi upp på Isabergstoppen via en serpentinstig med 21 kurvor och därefter en rätt bra stigning på asfalt. Där kunde jag verkligen trycka på och jag fick (äntligen) lite puls. Vi fortsatte med teknikträning, men efter fikat på eftermiddagen ställde jag in cykeln. Då var det kort mekkurs (som jag redan kan) och därefter träna på att åka i drops. Jag kände inte att jag ville riskera en till vurpa så jag kollade bara på. Det blev en tidig kväll även på lördagen.

Söndagen körde vi inte så mycket tyvärr. Vi åkte en stig upp till en utsiktsplats där vi såg Hestra och Louise berättade lite lokalhistoria samt bjöd på kaffe och choklad. Det var mycket uppskattat.

Efter det åkte vi ner till anläggningen och cyklingen på lägret var slut då. Jag kände att jag ville åka mer och hängde på några av deltagarna ut på det gula spåret. Det var rätt kort men bitvis tekniskt utmanande och framför allt en väldigt fin stig. Jag hade anmält mig till en tävling som skulle köras när lägret precis var slut, men i och med att jag hade ont i revbenet och att det hade börjat snöa så ställde jag in och packade bilen för resan hemåt istället. De första 31 milen hem var inga problem, men lite snöblandat regn och tät trafik satte som vanligt stopp för färden vid Södertälje. De sista milen tog nästan en timme vilket var rätt surt.

MTB-lägret på Isaberg var roligt och jag lärde mig många nya saker. Däremot gavs det inte så många möjligheter till att träna på det jag primärt ville bli bättre på: manuals, wheelie, bunnyhop och endo. Det var i och för sig bra att vi nötte balans så mycket, men jag hade gärna velat se någon som var riktigt duktig på dessa fyra moment som jag känner är grundläggande för att bli duktig i skogen, framför allt när man är trött. Vi cyklade alldeles för lite stig. Jag hade velat bli trött och därefter få träna på de tekniska bitarna även på stigarna. Allt som allt är jag nöjd även om vissa delar lämnade lite övrigt att önska.