Jag har både läst och hört mycket gott om Aktivitus och det var nog mest en slump att jag bestämde mig för att boka in ett test hos dem. De har ett cykelpaket som de också marknadsför som Cykelvasapaket. Även om mitt slutmål kanske inte just är Cykelvasan verkade sammansättningen av delarna i testet verka bra. Det som ingår är:

  • Ett Avancerat test på cykel (aerob test)
  • Ett VO2max-test på cykel (aerob test)
  • Ett Wingate-test (anaerob test)
  • Ett personligt träningsprogram för konditionsträning MTB
  • Ett Aktivitus styrketräningsprogram för MTB
  • 20 % rabatt på PT med Aktivitus MTB-coach
  • En träningströja i funktionsmaterial från Newline
Det första testet gick ut på att jag satt på testcykeln med pulsband. Var tredje minut tog testledaren David ett blodprov och höjde sedan motståndet med 40W. Blodprovet mätte halten laktat för att räkna ut mina aeroba och anaeroba trösklar. Tanken är att testet avslutas strax efter man kommer över mjölksyratröskeln och det är inte särskilt jobbigt. Det tar ca 25 minuter att genomföra.
Det andra testet – VO2-max – var betydligt jobbigare. Då fick jag en andningsmask över ansiktet och motståndet ökades 20W per minut och jag skulle köra tills det inte gick längre. Det var ovant att andas i masken och jag blev riktigt torr i munnen. Såhär i efterhand borde jag kunnat prestera i alla fall en minut till.
Det sista testet – Wingate-testet – gick ut på att man först fastställde min maxkadens utan last, vilket landade på 207. Därefter ställdes cykeln in på en gräns på 200 i kadens. Jag skulle trampa obelastat tills jag kom upp i 200, då cykeln automatiskt släppte ner en viktkorg med 8kg vikt så det blev ett rejält motstånd. Då skulle jag köra för allt jag hade i 30 sekunder. Det kan tyckas vara en rätt kort tid, men de sista 15 kändes som ett år. Jag var rejält slut efter detta.
Efter jag duschat men innan jag gick hem fick jag en genomgång av resultatet från testerna av David. Det visade sig att mitt VO2-max faktiskt var ganska bra på 57,9. Nu väntar jag bara på att få träningsupplägget som coachen Martin Söderblom ska sätta samman baserat på mina resultat och de ingångsvärden jag gett dem som t ex hur ofta och länge jag kan träna per vecka.
Kategorier: Tester