I morgon börjar jag vägen mot att vara 100% förberedd inför säsongen som kommer. I grund och botten tränar jag ju för att jag vill må bra, ha en sund hälsa och kunna unna mig god mat och dryck lite då och då. För att jag ska orka vara motiverad behöver jag dels en motionsform jag gillar men också tydliga mål som driver mig att verkligen satsa.

När jag köpte ny cykel (i april 2014) efter att ha harvat omkring på min 15 år gamla MTB-hoj, öppnades nästan en ny värld. 29 tumshjul med bra rull, växlar som smattrade i och skivbromsar som tog direkt. Det var riktigt kul att cykla både i skogen och på olika typer av vägar. Dessutom var det riktigt jobbigt. Jag förstod att nu hade jag hittat sättet att motionera på.

I år är jag redan nu anmäld till Lidingöloppet MTB och Cykelvasan 90. Det är perfekt att ha det 63 kilometer långa Lidingöloppet i början på maj som en sporre för både träning och mer välanpassad kost. I nuläget väger jag 86,5 kg vilket på mina 181 cm gör att BMI landar på 26,1. Jag vet att man inte ska stirra sig blind på BMI, men i mitt fall är det helt korrekt att jag är aningen överviktig. Mitt viktmål är att ligga på 78 kg den 1 maj, en vecka innan loppet går. Invägning sker på morgonen på måndagar (då jag även tar en del andra kroppsmått) och torsdagar.

Jag är lite av en prylnörd och eftersom jag har både en Garmin vívoactive (pulsklocka) och en Garmin Virb XE (kamera), föll det sig naturligt att skaffa en Garmin Index Smart Scale (personvåg) också. Den kopplar upp sig mot Garmin Connect och skickar automatiskt via wifi över datat när jag väger mig. Den känner även av om det är jag eller min fru som står på vågen.

Nu är jag alltså igång med både träning och bättre kost. Jag använder Lifesum för tracking av vad jag stoppar i mig för mat och det är enkelt att hålla koll på både kalorier och andelarna fett, protein, kolhydrater etc. Jag vill ju gå ner i vikt samtidigt som jag också vill bygga muskler vilket gör att det blir en snäv balans vad jag ska äta och när, men det går bra än så länge.

Jag har redan bokat in några pass spinning och styrketräning i veckan på Friskis & Svettis. Dessutom kör jag på söndagar ute med MTB Täby så jag får lite utetid också. Det är inte så kul väder nu, men uteträningen kommer ta fart på riktigt när det blir barmark.

Jag har även satt upp ett mål för Lidingöloppet. Förra året kom jag in precis under 3 timmar, 2:57:32 på plats 161 i klassen (herrar motion) och 313 i hela loppet. Jag startade i startgrupp 10 och cyklade om en massa cyklister. I år har jag anmält mig i tävlingsgruppen så jag gissar att jag får starta lite längre fram då. Målet är i alla fall satt till 2:37 vilket enligt förra årets resultatlista skulle placera mig inom topp-100 på hela loppet. Det är mycket att förbättra tiden med 20 minuter, men jag ska göra allt för att det ska gå.

Garmin Index Smart Scale. Foto: www.garmin.se

 

1.575 kalorier per dag är tydligen det jag får äta