Alltså Cykelvasan. Vilken tävling! Massor med folk, roliga aktiviteter och riktigt bra väder. Jag fick med mig familjen upp och vi körde en weekend med Cykelvasan som höjdpunkt. Som vanligt när vi är uppe i Sälen bodde vi på Riskavägen 7/Silverbågen Ski Lodge. Den stugan passar perfekt och ligger i Gubbmyren så det är nära till det mesta. Vi kom upp redan på torsdagen så det fanns gott om tid för lokala förberedelser. På fredagen tog vi liften upp på toppen för en fika. Jag blev sugen att testa lite downhill när jag såg cyklisterna spurta nerför backarna.

På eftermiddagen kollade vi in sprintracet vid Lindvallen och hela vasamässan med en massa intressanta utställare. Det är grymt imponerande att se eliten köra järnet i sprinten dagen före den ”riktiga” tävlingen. På kvällen blev det middag hemma och tidigt i säng.

Lördag och tävlingsdag innebar tidig uppstigning. Dubbel- och trippelkoll av både cykel och ryggsäck/utrustning. Jag körde på däcken som min Epic Comp 29 kom med eftersom de är rätt finmönstrade och väldigt mycket liknar de Continental Race King, eller Cykelvasadäcket som de också kallas, jag körde med på Lidingöloppet MTB. De är lättrullade men ger ändå bra grepp på underlag som är hyfsat packat.

Det var en rätt ruggig morgon med temperatur på ca 7 grader när jag lastade cykeln på bilen vid 7-tiden. Nästa år ska jag förresten cykla ner som många gjorde. Då slipper man köerna, får en bra och lugn uppvärmning och får dessutom ta snabbaste vägen. På väg nerför berget såg vi att det log som ett lock med dimma över hela dalen. Det hade alltså varit riktigt kyligt under natten och tidiga morgonen.

Efter att ha styrt in på parkeringen och rullat bort mot fållorna, hittade jag snart min startgrupp, 12. Det var redan rätt mycket folk där, men jag hade inte några önskemål om att stå först ändå. 08:50 gick startskottet och jag försökte köra rätt hårt upp för första backen, men jag hade blivit varnad att inte gå för hårt. Å andra sidan hade jag också blivit varnad för att inte gå för löst och missa att kunna hänga på några snabba grupper när man väl kommit till krönet. Såhär i efterhand känner jag att jag kunde dragit på lite mer ändå.

Loppet gick över lag väldigt bra med fantastiskt väder. Det var för det mesta torrt och fint och vinden blåste ofta till min fördel. Jag blev riktigt trött i Lundbäcksbackarna och det krävdes mycket inre styrka att orka komma igång igen efter dessa. Mot slutet gick jag bara på ren vilja och var riktigt trött. Det var sååå skönt att ta sig över bron och in i Vasaparken och när jag sedan fick komma ut på asfalten på upploppet var det en fröjd.

Jag spöade mitt tidsmål rätt rejält, men kände ändå att jag borde kört lite snabbare nästan direkt efter målgång. Jag var ändå så ”nära” 3:30 så om de inte beslutar sig att lägga om banan nästa år igen blir det ett tidsmål på 3:20. Jag kommer anmäla mig så snart det bara är möjligt, det här var riktigt kul och jag gör väldigt gärna om det!