Spännande med första tävlingen för året och hela ”karriären”. Jag har aldrig varit med i något lopp tidigare, oavsett sport eller disciplin. Jag var därför extra spänd minuterna innan start. Många frågor snurrade i huvudet: kommer jag orka runt? Kommer jag nå min mål-tid? Hur hårt ska jag gå ut för att inte stumna?

Jag hade laddat mycket och väl, för att vara mitt första år som MTB-cyklist och Lidingöloppet MTB passade perfekt. Dels för att det är så nära hemma och dels för att det ligger tidigt på säsongen. En av orsakerna till att jag började cykla var ju att jag (äntligen) hittat en motionsform jag tycker är roligt. Att anmäla mig till en tävling som kräver uppladdning direkt efter nyår var alltså i min mening perfekt. Jag är ju lite statistiknörd så jag har sparat datum och tid för alla mina pass och så mycket data jag kan om dem. Uppladdning, om det nu kan kallas så, bestod i följande:
– 2 pass coreträning, Friskis & Svettis (tot 01:50:00)
– 6 pass skivstångintervall/cross-fit, Friskis & Svettis (tot 06:45:00)
– 13 pass spinning, Friskis & Svettis (tot 12:15:00)
– 18 pass MTB utomhus (tot 27:09:33 / 492,2 km)
Loggen över träningen 2015 innan loppet
På startlinjen kände jag mig tok-laddad och väldigt fokuserad. Jag hade hamnat i startgrupp 10 vilket gjorde att jag hade ett bra gäng framför mig. Jag hade inget att jämföra med, så jag satte ett enkelt mål: snitthastighet 21 km/h vilket motsvarar en mål-tid på 3 timmar jämnt.
Vid min sida hade jag vapendragaren Mats, som tränat med mig hela uppladdningen. Tävlingshornen växte i pannan på mig och jag var som sagt väldigt taggad innan tävlingen. Mats däremot tog det hela med ro och tyckte mest det var kul. Vi hade nog lika roligt båda två ändå.
Så fort starten gått drog jag iväg för allt jag orkade. Jag kände att jag ville bränna på i början för att ha lite tid tillgodo mot slutet då jag visste att det skulle bli jobbigt. Loppet gick strålande och jag kände mig nästan oförskämt fräsch fram till vätskekontrollen nära Brevik. Då schabblade jag med ryggsäcken och fick inte fram min energibar jag tänkt äta samtidigt som jag råkade stänga av klockan med tiden. Tröttheten kom ikapp hand i hand med svårigheten att hålla humöret uppe.
Andra vändan på Bosön var riktigt jobbig och jag hann inte riktigt återhämta mig till Grönstabacken kom andra gången. Jag höll knappt på att orka att ta mig upp för den och den sista milen var en pina och en kamp mot psyket att hålla ända i mål. Jag åkte sakta och snitthastigheten sjönk snabbare än den fick. När jag var nere i 21,5 hade jag väl 6 km kvar och jag kände att jag inte får missa mitt tidsmål. Jag svepte en Enervitpåse, drack några klunkar vatten och tänkte att nu jäklar kör jag.
När jag kom ur Grönstaskogen kände jag att ”jag orkar inte en backe till”. Vilken tur då att det bara var lätt nerför sista biten. Jag var riktigt glad att se Lidingövallen igen och lyckades dessutom pinna om två gubbar på upploppet. Jag klarade mitt tidsmål och är riktigt nöjd med loppet. Vädret hotade med regn i början, så jag körde med min regnjacka. Mycket riktigt kom det regn ett tag in i loppet, men det slutade snart.
Tävlingsfakta
Namn: Lidingöloppet MTB
Längd: 63 km
Mål-tid: 3:00:00
Mål snittfart: 21 km/h
Resultat tid: 2:57:32
Resultat snittfart: 21,3
Vinnare tid: 2:04:45
Placering klass: 161
Placering lopp: 313
Strava Suffer Score: ej registrerad
Puls (snitt/max): ej registrerad
Medeltemperatur: ej registrerad
Team ”Lidingöloppet MTB första gången”

 

Sjukt trött på upploppet, men jag tog dem

 

Skönt att vara i mål. Trött men nöjd

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *